Dreceres

dissabte, 8 d’abril del 2017

la Noguera cerealista

Avui hem decidit anar a fer un tomb entre camps de sembrat de cereal per la Noguera i ales 7 ja ens trobem Ramon C, Carles, Ignasi, Sergi U, Xavier N, Ramon L, Juan, Jose Luis, Xavi A i Manolo i marxem cap a Balaguer.

Quan arribem a Balaguer fa força fresca, solament 6ºC, així que ens abriguem una mica encara que esperem tenir un molt bon dia ja que tot està encalmat i fa sol.

Sortim fent una petita visita per la ciutat, el Segre, plaça del Mercadal amb el mercat inclòs, i immediatament emprenem una forta pujada pel carrer de la muralla per visitar l'església de Santa Maria des d'on contemplem la panoràmica de la ciutat amb el seu casc antic al nostres peus, les muralles que s'han recuperat, el convent de Santa Clara,... Magnífica vista que ja justifica gairebé el dia.
Des d'aquí ja marxem per una pista de terra molt ampla en direcció a Castelló de Farfanya per entre camps de sembrat verd a tot el que allarga la vista. Just abans d'arribar al poble ens desviem per anar a trobar una sendera molt divertida que segueix el Barranc de la Peixera fins deixar a la vora del riu Farfanya just ja passat el poble.

Anem remuntant el riu Farfanya sempre per la seva riba esquerra sempre amb una certa pendent fins als peus d'Os de Balaguer on tenim una bona rampa fins a entrar al poble, on esmorzem i fem un veure.

A la sortida d'Os comencem la pujada continuada pel camí que va a les Avellanes fins a coronar un collet sempre envoltats per camps de cereal amb tots els colors del verd.

Quan ja coronem ens desviem a la dreta per prendre gairebé de seguit una llarga sendera que és una delícia pel bon estat en que està i lo transitable que ens resulta i que ens porta a traves de boscos d'alzines  fins a la carretera que va a Àger, que la travessem per un tub de desaiguar i tot seguit en dirigim ja per pista fins al monestir de les Avellanes, totalment reconstruït i que mostra una bellesa harmoniosa.

Sortim del monestir altre cop en pujada per una pista asfaltada que ens porta fins a Vilanova de la sal, i encara en pujada ara per pista de terra seguim pujant fins a la collada de Llorens, just al peu de l'ermita de la Mare de Deu de Montalegre, on no hi pugem per deixar alguna cosa per fer i poder tornar un altre cop. En aquest punt tenim una bona visió del Montsec i del congost de Terradets al Nord.

Des de la mateixa collada ja emprenem la darrera sendera del dia que sabem que tindrà trams complicats. De sortida passar per la vora d'un camp de sembrat que té unes roderes molts marcades que dificulta enormement el trànsit. En general la sendera és molt més practicable del que esperàvem i de ben cert té algun pas complicat que fa que el tinguem que caminar però la majoria la fem gairebé íntegrament pedalant. Ha estat un tram de sendera que ha fet que poséssim tota l'atenció i que ha fet que traguéssim el millor de cadascun de nosaltres, el resultat ha estat un bon tram de diversió i tots arribem eufòrics al seu final.
Quan arribem a una pista de terra ens veiem ja al final i comencem a fer un descens vertiginós amb una parada de precaució quan trobem la via del tren de la Pobla de Segur i després ràpid fins a tornar a trobar el Segre on ens sorprén el paisatge del panta de Sant Llorens al peu de la Paret de l'Ós.

Des d'aquí fins a Balaguer ja sabem que no tindrem cap mes desnivell a superar i solament cal pedalar, això si, més de 10 km pel costat del pantà i després dels canals que en surten.
Les imatges que ens ofereix el tranquil pantà amb la vertical Paret de l'Ós al fons es meravellosa i contemplada des de la presa es grandiosa.

El pas per la presa es esfereïdor ja que le terra es una reixa i es contempla la verticalitat com si estiguessis volant. Superada la presa s'imposa un fort ritme que obliga a agafar la roda del company que tens al davant si no et vols quedar despenjat i mirar d'aguantar fins que algú digui prou. Ho fem ràpid deu ser que ja tenim ganes d'anar a dinar.
Entrem a Balaguer per la vora del riu i contemplem uns altres punts de vista totalment diferent de la ciutat amb unes panoràmiques que fa que ens veiéssim obligats a parar per poder captar tots els seus matisos.