Dreceres

dissabte, 14 de setembre del 2019

Els costers del Cinca

Iniciem la temporada 2019-20 amb una sortida cap a la Franja, a seguir una de les sortides organitzades pels de Fraga encara que nosaltres ho iniciarem i acabarem a Torrent de Cinca. Així que a les 7:30 arranquem de Móra els 6 que avui ens desplacem: Ramon C, Carles, Ignasi, José Luis, Sergi A i Jordi M i ens trobem a Torrent amb el Lluís S.
Sortim de Torrent per un cami al costat de la carretera, just fins trobar l’autopista on comencem a pujar per un camí que després de travessar per sota l’autopista a través d’un desaigüe ens deixa en una vall que hem de remuntar per un sender que gairebé es va perdent entre les herbes que han crescut.
En arribar a la part superior cal remuntar la bici per un marge caigut fins trobar un camí que ens tornarà a baixar fins on érem, a l’altre costat de l’autopista, abans però hem hagut de refer un tram per que ens havíem passat una desviació i no ens volíem perdre cap tros de sendera, encara que el que hem trobat ha estat més un herbassar que ni ens deixava veure per on passàvem.
Continuem mig km pel lateral de la carretera i llavors seguim per un camí que remunta una nova vallada, aquest cop el camí té un terra compacte i la pendent es mitjana pel que sense problemes arribem a trobar un camí que surt vorejant la vessant i per una sendera curta fem cap a una sendera ampla, gairebé pista de terra plena de vegetació, que com si fos la séquia del pantà va seguint una corba de nivell a mitja vessant del coster.
Anem amb direcció Nord, apropant-nos pop a pop a Fraga, entrant i sortint de valls que es desplomen cap al Cinca i observant nombroses senderes que segueixen aquestes valls però que nosaltres no les seguim aquest cop.
Després de travessar l’autovia per sobre la muntanya, ell passa per uns túnels, el camí que ara ja està lliure de vegetació ens baixa gairebé verticalment fins a Fraga on ens parem un moment a fer un mosset i veure una mica.
La sortida de Fraga torna a ser remuntant una nova vall per pista ampla i ben compactada per arribar a l’altura per on veníem fins ara, i llavors comencem a retornar cap al Sud per terreny ondulat però sense guanyar altura durant una estona. Quan ens trobem la carretera en que esdevé la A-2 comencem a remuntar un altre cop per poder arribar a la part de l'altiplà de los Llanos de Cardiel, primers estreps dels Monegros. Travessem la carretera per sota i pugem per la carretera vella per agafar tot seguit una sendera que ens ha de portar fins a la part més alta del coster del Cinca.
Aquesta sendera ens fa treballar força i ens trobem amb rampes dures que al final ens deixen extenuats i amb una darrera rampa que ja no intentem per que ja la considerem impossible. Llevat de 50 m ho hem superat tota la sendera i ara ja estem a dalt d’aquest altiplà que intuïm no ens ha de ser cap problema.
La ruta ens porta ara per la part superior de les valls que es van deixant caure fins a la vall del Cinca, per tot arreu torbem senderes espectaculars que les baixen i q ue nosaltres no hem de seguir aquest cop. En arribar en un punt el Lluís ens convenç d’apropar-nos fins a San Simon, no ens ha quedat clar si era una ermita o una casa pairal, on podem gaudir d’una vista sobre la vall del Cinca espectacular, arribant-hi per una cresta que la fa gairebé inaccessible, no ens ho podíem perdre!.
De tornada fem una sendera plana que transcorre per la part més alta de l’enorme esfondrament que representa la vall del Cinca, i podem dir que ens ha fet gaudir una estona de bona distracció.
Retornats al punt on hem decidit fer la nostra variant continuem per aquest altiplà anant pujant i baixant sense guanyar ni perdre gaire desnivell fins que ens trobem la vall per on puja l’autopista que iniciem un ràpid descens, travessem l’autopista i seguim descendint ara amb molta velocitat ja que la pista està asfaltada fins que ens desviem per iniciar l’ascens a la darrera dificultat del dia, la pujada a l’ermita de Sant Salvador, situada a dalt d’un turó aïllat que ens obligar a remuntar tot el desnivell perdut, en tan sols 1 km hem de guanyar 110 m, es a dir amb una pendent mitjana del 11%.
La vista des de l’ermita es molt amplia i tenim als nostres peus, literalment, Torrent de Cinca, Massalcoreix, la Granja d’Escarp, i tota la vall del Cinca. Magnifica, tant que ens fa oblidar immediatament de l’esforç realitzat per arribar-hi.
La baixa fins a Torrent no és menys espectacular, ja que en tant sols 2 km ja hi som, havent perdut 270 m de desnivell! Una pista de baixa amb una pendent del 13% de mitjana!
Si la jornada ciclista ha estat magnífica encara ho ha estat més el dinar que a Can Sisket ens hem menjat, ens ha fet que el defalliment que ja ens notàvem esdevingués un miratge! Sensacional.