Dreceres

diumenge, 12 de maig del 2019

Parcs eòlics de Tortosa

Es nota que hi havia un anunci de jornada dura ja que solament 7 ens hem atrevit a anar a Tortosa de bon matí: Ramon C, Carles, Ignasi, Simon, José Luis, Xavier N i Jordi A.
A 2 quarts de nou ja estem a punt per començar a pedalar, el dia és fantàstic, amb molt bona temperatura i absència absoluta de vent, així que iniciem el nostre recorregut amb un circuit turístic per Tortosa, en primer lloc passem el pont de les arcades i per la vora del riu contemplem la portada de la catedral
i després de passejar pel cas antic comencem la pujada fins a l’avançada de Sant Joan, castell fora de les muralles medievals.
Seguim cap al castell de la Suda i contemplem la magnífica vista que hi ha sobre la catedral, les cases i la vall de l’Ebre.
Baixem al call de Remolins per pujar acte seguit al castell de Tenasses per acabar l’itinerari turístic. Descobrim uns indrets molt interessants que ens apuntem per venir a fer-hi turisme amb tranquil·litat.

Ara ja s’ha acabat el turisme i comencem a pedalar per fer via, el Ramon ja es comença a impacientar per que creu que no arribarem enlloc ja que la ruta es llarga. Pel camí asfaltat de la Travessera anem guanyant altura, primer entre cases disperses molt guardades per gossos que ens espanten força, sort que estan tancats, per poc a poc perdre’s i queda solament camps d’oliveres. Tot d’una ens trobem amb una veritable pared al davant nostre, amb pendents superiors al 20%, que fa que avancem molt a poc a poc i que al arribar al coll ens parem a reprendre les forces menjant una mica. Hem superat 150 m de desnivell amb tan sols 1 km de distància!
Seguim pujant per la cresta de la serra, amb unes àmplies vistes sobre la vall de l’Ebre, fins arribar al primer parc eòlic del dia. Un cop superat iniciem la baixada al barranc de la Font de Gràcia per pista de terra amb força pedra solta i veiem a l’altre costat el que sembla una altra pared però que quan hi arribem veiem que aquesta pujada, tot i ser forta, és molt assequible i amb més paciència que força anem pujant fins gairebé al cim de l’Enclusa, al parc eòlic del coll de les Clotes. Tot pujant hem pogut contemplar un gran roquerar culminat per aerogeneradors a l’indret de les coves del Llamp que ens deixen clara l’aspresa d’aquesta contrada.

Ara ja s’ha aixecat un vent força important, sort que no ens ha molestat massa, solament quan arribem als colls el notem amb força, però generalment o ens ha ajudat o es que anàvem resguardats per una altra carena. Quan estem però al coll de les Clotes el vent és bastant fort i no ens hi quedem gaire i iniciem tot seguit una ràpid descens, altre cop per pista asfaltada, durant un parell de km per agafar ara una pista molt pedregosa que ens obliga a continuar baixant amb molt de compte de no fer-nos mal. Anem tota l’estona entre oliveres situades en terrasses marginades que fa pensar amb l’enorme dificultat que han de tenir en el seu treball. Sembla impossible que estiguin encara treballades i de fet es veuen molt ben cuidades!

Després d’un bon tram de baixada arribem a un trencall que torna a pujar molt fort i un cop superada una llarga rampa, quan esdevé ja una mica pla el camí desapareix i mig caminant entre matolls i oliveres hem de travessar un tram perdut per fer cap a un mas i per tant a un altre camí que ens condueix a una pista asfaltada que hem de seguir que ens hauria portat fins a un altre part eòlic, on acabem pujant havent deixat la pista asfaltada per anar per una altra pista de terra que ens deixa als peus dels aerogeneradors. Les vistes han estat molt clares podent observar tots els racons del Delta que el tenim gairebé als nostres peus.

Veiem al nostre davant, al lluny, la propera i el que pensem serà la nostra darrera dificultat del dia, la remuntada al coll de l’Alba, però abans hem de fer una forta baixada per un sender molt pedregós i camins amb forta pendent, saltant cadenes... es nota que estem prop de nuclis urbans ja que molt sovint ens trobem camins tallats amb cadenes o tanques.
La remuntada la fem pel camí vell de Tortosa la Perelló, asfaltat, amb una pendent considerable per superar els 150 m de desnivell que ens porten al coll de l’Alba. Ara que ja estem tots una mica tous i pensem que les dificultats ja s’han acabat veiem l’equivocat que anàvem ja que ara ens toca seguir un sender que segueix la cresta de la carena i que sovint amb una pendent i escalons que fa impossible fer-ho damunt de la bici pel que ens toca caminar alguns trams fins assolir la Creu del Coll Redó.

La sortida d’aquest punt també és de gran dificultat i hem de seguir caminant fins arribar a la pista o carretera que ja agafem amb rapidíssim descens fins a l’ermita de Mig Camí
i continuar igualment de ràpid fins a Tortosa tot passant pel barri que deu ser el Pedralbes de Tortosa ja que hi ha unes cases amb unes tanques impressionants.
Travessem el riu per l’antic pont del tren, actualment una passarel·la molt ben condicionada, per arribar tot seguit als cotxes.

Ens hem ben guanyat el dinar que per cert ha estat molt bo, una paella «tot pelat» magnífica.